Är du svart? Roa dig svart!

Frågan om krogdiskriminering har följt mig under många år. Den är självupplevd.. Jag har hört många ungdomar däribland min egen son berätta om deras ilska över att inte kunna gå ut en fredags- eller lördagskväll för att som så många andra ungdomar i deras ålder roa sig.

Frågor som jag ställer mig ofta är varför ska min son och hans polare hänvisas till illegala klubbar? Varför ska min son och hans polare tvingas åka hem efter, som de säger, en misslyckad kväll igen ute på stan? Varför ska min son och hans polare inte få känna sig lika välkomna som andra unga människor?

Att min sons vita, ljushåriga kompisar blir insläppta på krogen och att min svarta son och hans mörkhåriga polare avvisas säger mycket om vårt samhälle. Varför ska mina gäster från utlandet som vill turista i vårt vackra land nekas att roa sig på Stockholms krogar? Mina frågor kräver ett tydligt svar.

Som turister har mina gäster valet att välja bort Sverige. Men min son och hans polare, Moder Sveas oönskade barn, har inget val. Eller snarare ett val att gå till illegala klubbar, eller till en kväll i förorten där de sitter och blir ännu mer frustrerade över sin situation.

Som förälder och bekant till dessa ungdomar återstår för mig att kämpa mot denna diskriminering och att ta i med hårdhandskarna mot de krogar som diskriminerar gäster på grund av etnisk bakgrund. Som politiker vill jag se handling och inte en massa svepskäl. Att särbehandla  människor på det här sätt är djupt kränkande.  

Visst fick vi en lag år 2003 som gör det straffbart för näringsidkare att särbehandla personer på grund, ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung och även på grund av trosbekännelse eller sexuell läggning. Efter det att lagen mot etnisk diskriminering infördes har antalet anmälningar till Diskrimineringsombudsmannen fördubblats i jämförelse med året innan. Dock handlar det fortfarande om ytterst få anmälningar. DO, Diskrimineringsombudsmannen, misstänker att det bara är en bråkdel. Problemet är att det är så få som upplever diskriminering som anmäler detta, och ofta är bevisen mycket tunna.

Det är inte bara min son och hans polare som är frustrerade, utan även DO är frustrerad över det här och diskuterar nu ett sätt att komma åt restauranger där diskriminering förekommer. Bland annat tänker man tillämpa praktikövningar, att helt enkelt skicka ut en grupp personer som testar restaurangerna.

Jag tycker ändå att det är hög tid att skärpa tonen. Vi måste skärpa tonen och säga ifrån, jag hoppas att vi snart får en dom som kan avskräcka alla krogägare, annars förlorar vi all trovärdighet för ett jämställt, öppet och generöst samhälle om vi inte rensar upp. 


Kommentarer:
Postat av: Anders

Hej Mariam

Ni har ju i högsta grad varit med om att skapa det mångkulturella Sverige med alla dess nackdelar.
Vi läser om väldtäkter varje dag, statistik pekar på att över 50% av Sveriges brott begås av människor av utländskt ursprung eller barn till människor med utländskt ursprung. Då representerar dessa människor ändå bara 1/9 av Sveriges befolkning.
Själv har jag två tjejkompisar som blivit våldtagna av "nysvenskar". Hur kan man bryta detta mönster? Segregationen är värre än någonsin, många politiker (främst Mona Sahlin) talar mycket om att det hela är de etniska SVENSKARNAS fel. Vilket är helt barrockt i sig.

Botemedlet på problemet med invandrares brottsbenägenhet ska alltså vara att svenskarna måste vilja flytta in i de invandrartäta områdena. Det Mona mfl inte nämner är att det kanske är upp till invandrarna att VILJA integreras??
Kan det vara så att om man blandar stora mängder människor med för stora kulturella skillnader så är det i princip omöjligt att få dem att komma överens?
Föreställ dig själv att du reser till Iran med 100 andra svenskar. Tror du verkligen själv på att du skulle försöka att ta till dig allt genuint Iranskt och därmed separera dig från de andra svenskarna? Givetvis hade du och de andra svenskarna bosatt sig tillsammans och behållit sina egna värderingar, högtider, fester osv. Detta är inget konstigt i sig.

Nalin Pekgul har ju som du borde veta vid det här laget flytt Tensta för att hon helt enkelt inte klarar av att bo där längre, förstår att det måste vara en nål i ögat på er att hon går ut i media med detta. Men kika gärna lite i dagens Metro (www.metro.se 12/11) så kan du ju se var dina partikamrater (samt andra personer på höga positioner bor) inte fan återfinns de i Tensta, Rinkeby, Rosengård eller dyl. Borde inte ni som politiker föregå med gott exempel och flytta till dessa områden själva innan ni börjar kasta skit på svenskarna som inte vill dit?

Förväntar mig inget svar på detta då du och alla andra i Riksdagen väljer att blunda för dessa problem, hoppas det ger dig en tankeställare dock.

Ha en trevlig helg

Mvh

Anders

2005-11-12 @ 11:03:19
Postat av: Göran Karlsson

Bra att S kämpar. Se hur det går när tidigare moderaten från Högalid i Stockholm, Lars Minnedal, blev polis. Han har lagt ut sin dagbok från 2002 när han gick på polishögskolan ända fram till idag som polis i Stockholm. Han har skrivit inläggen själv under olika signaturer. Nedan finner du hans dagbok, den är intressant:

www.delodo.com/dagbok/visalars.asp

2005-11-21 @ 17:41:24
Postat av: Bosse

Du klagar på den sk diskriminering och rasism som förekommer i Sverige. Den är väl noll och ingenting mot det som utspelas i moskéerna i Sverige. Uppmana till utplåning av människor dvs judar och amerikaner. Förbjuda muslimska kvinnor att gifta sig med vanliga kristna svenskar, säga till människor att inte vara vän med homosexuella.
OCH DU VISSTE INGENTING.
Har du sovit när du varit i moskén?
Du kan ju också ta reda på vem som sponsrar olika moskébygge t ex det nya i Gbg. Det är mycket extremistpengar som kommer in den vägen.
Jag är själv sosse sedan länge och min ideologi sitter i ryggraden. Den muslimska extremismen får sverigedemokraterna att verka som skötsamma söndgsskoleelever vid en jämförelse.
Nej ta tag i extermismen och få bort den i från Sverige, ni som ordentliga muslimer har ett stort ansvar här.

2005-11-28 @ 12:53:14
Postat av: Anonym

Stödjer ABF och Folkbildningsrådet den extremistiska wahabismen med svenska skattepengar? Wahabism är ju den extremistiska rörelse som den 18-årige svensken som nu sitter häktad i Bosnien för terrorismförberedelser, bekänner sig till. Läs mer i länkarna nedan:

www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=70006

www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?sq=1&nid=63&rm=2005%2F06&nr=142

2005-12-01 @ 18:51:09
Postat av: Birgit Fredriksson

Jag är djupt chockerad av att hört dig berätta på radion idag att du samtalat med dessa fanatiska religiösa danska muslimer och att du uppmanat dem att försöka få till stånd en bojkott av danska varor. En person som har så litet förståelse och respekt för det samhälle hon valt att invandra till är absolut ingen värdig socialdemokratisk representant i riksdagen.
Jag skäms som socaildemokrat.
Birgit Fredriksson

2006-02-09 @ 22:46:27

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits